Излиза, че хората имаме лошия навик да се вкопчваме в един образ и да го идеализираме. Да го превръщаме в модел за подражание и пример, според който мерим собствените си достойнства. Пример, на който в един момент може би несъзнателно позволяваме да се превърне в постоянно присъствие и фактор, водещ дори начина, по който мислим. Някъде по пътя е възможно дори да се изгубим - частично или напълно. Позволяваме на външното влияние да отнеме истинските ни желания и да намести на тяхно място своята представа за реалността. Даже не се съпротивляваме. И той обаче понякога не осъзнава, че в ръцете му стои цялото ни същество.
Невинаги връзката е на очевидно надмощие. Понякога е тихо и неосъзнато дори от човека, чието влияние в крайна сметка надделява. Друг път е взаимно: две личности, еднакво силни, които едновременно отстъпват една пред друга, но и настъпват, като по пътя си рушат и нанасят дълбоки рани. Процесът не изглежда праволинеен. Има моменти на затишие, моменти на щастие и разцвет и моменти, в които усамотението е единственото спасение от пълен крах.
Така прозвуча историята на Елена (Лену) и Лила от романа „Гениалната приятелка“ на Елена Феранте. След срещата им като мънички момичета, тъкмо започнали училище, двете се хващат за ръка и поемат по пътя към съзряването в борбата за истинско приятелство и надмощие в житейски ситуации. Съперничеството на Елена и Лила е тихо, прикрито, под булото на приятелството. На моменти това приятелство изглежда истинско и стойностно, а в други е просто лицемерна фасада на двете момичета в стремежа им да се надминат.
Всичко започва с лошотията на Лила - едно от двете неща, които я отличават от всички други познати на Елена. Второто е забележителната й интелигентност. От ранна детска възраст двете влизат в битка една с друга за първото място във всичко. Централен фокус поставят върху училището и академичните им постижения Когато едната направи стъпка напред, другата изпитва непреодолимо желание да я прескочи и задмине колкото се може по-бързо. По-късно тези болни амбиции се прехвърлят и в личния им живот - в отношения с приятели, съседи, учители и гаджета.
Така прозвуча историята на Елена (Лену) и Лила от романа „Гениалната приятелка“ на Елена Феранте. След срещата им като мънички момичета, тъкмо започнали училище, двете се хващат за ръка и поемат по пътя към съзряването в борбата за истинско приятелство и надмощие в житейски ситуации. Съперничеството на Елена и Лила е тихо, прикрито, под булото на приятелството. На моменти това приятелство изглежда истинско и стойностно, а в други е просто лицемерна фасада на двете момичета в стремежа им да се надминат.
Всичко започва с лошотията на Лила - едно от двете неща, които я отличават от всички други познати на Елена. Второто е забележителната й интелигентност. От ранна детска възраст двете влизат в битка една с друга за първото място във всичко. Централен фокус поставят върху училището и академичните им постижения Когато едната направи стъпка напред, другата изпитва непреодолимо желание да я прескочи и задмине колкото се може по-бързо. По-късно тези болни амбиции се прехвърлят и в личния им живот - в отношения с приятели, съседи, учители и гаджета.
„Гениалната приятелка“ е роман с много персонажи, много сюжетни линии, много темперамент и отношения, които трудно може да се проследят в няколко изречения. В началото на романа дори има списък с всички герои и връзки помежду им. Да не говорим как в самия текст отношенията и връзките им се повтаря постоянно. Всичко това навежда на логичната мисъл, че няма една-единствена основна тема или мотив, който заслужава внимание и анализ. Толкова многобройни са моментите, будещи вниманието на читателя, че един прочит не е достатъчен, че да се забележат и осъзнаят всички.
На първи план излиза вече споменатото приятелство, вървящо ръка за ръка с ревността - естествено двустранна. Елена завижда на Лила за смелостта; за това, че е различна и забележителна по свой си начин; за това, че винаги е първа във всичко, което прави, даже тогава, когато всичките й възможности да се учи и развива са й насилствено отнети и едничката й опция е сама да търси книги и да учи у дома. Лила пък завижда на Лену за подарения й шанс да продължи по пътя на академичния успех; за това, че именно тя носи етикета на „доброто момиче“, харесвано от всички, обичано, ухажвано, забелязвано. Всяка иска това, което другата има, но самата тя не притежава. И двете водят вътрешни борби и може би съзнателно се въздържат от това да наранят директно другата с несигурността и завистта си. Терзанията им, понякога привидно елементарни и абсурдно битови, звучат истински, логични, оправдани. И това се дължи на изключителния разказвачески талант на Елена Феранте и прекрасния превод на Вера Петрова.
Не мисля, че може да се направи разграничение между „добра“ и „лоша приятелка“ така, както го прави Елена (именно от нейна гледна точка са предадени събитията в романа). Не и в контекста на всичките събития и социалната атмосфера в Италия през втората половина на миналия век. Действието се развива в бедняшки квартал на Неапол - малко и затворено общество, сякаш капсулирано от околния свят. В него битуват семейните вражди, уличните боеве и слуховете. И въпреки че на няколко километра, в големия град, цивилизацията кипи и се развива, старите блокове и техните жители са застинали във времето, когато жената задължително е домакиня, подчинена на съпруга си, и, ако може, е омъжена за него в името на фамилната облага.
В това общество образованието е предназначено за богатите или за онези, които се отличават с наистина огромни постижения. Стига, разбира се, да успеят все пак да си намерят някой опърпан учебник. Честта е най-висша ценност: кажеш ли нещо накриво, възможно е последните минути от живота ти вече да се отброяват.
На фона на всичко това добротата на Елена е нещо като изискване за спокойно съществуване. От нея се очаква да скланя глава, да се подчинява, да учи, да се държи прилично, да следва начертания си път. Лошотията на Лила е проявата на бунтовническия дух срещу несправедливостта на потисническото общество, срещу отнетия й шанс да напусне предела на стария квартал и да се движи свободно и редом с богатите дами по старите неаполски улици. Даже да носи дрехи, които сама си е купила, а не само тези, подарени от богат претендент за ръката й.
На фона на всичко това добротата на Елена е нещо като изискване за спокойно съществуване. От нея се очаква да скланя глава, да се подчинява, да учи, да се държи прилично, да следва начертания си път. Лошотията на Лила е проявата на бунтовническия дух срещу несправедливостта на потисническото общество, срещу отнетия й шанс да напусне предела на стария квартал и да се движи свободно и редом с богатите дами по старите неаполски улици. Даже да носи дрехи, които сама си е купила, а не само тези, подарени от богат претендент за ръката й.
Снимка: https://foxexclusive.com/ |
Едното хубаво нещо, произтичащо от съперничеството между двете момичета, е амбицията да продължават напред. Лила намира начин да се изучава, като взима книги от библиотеката на името на всеки член от семейството си, а Елена никога не се отказва от училището и продължава да трупа успехи с надеждата, че някой ден може и да надмине Лила и нейната вродена интелигентност.
Началото на романа е бавно. Героите са наистина много, а отношенията им на моменти звучат сложни за запомняне. Диалозите са значително по-малко; набляга се на описания и разказ от страна на Елена. В един момент обаче битовизмите започват да текат и да рисуват картината на реалност, толкова далечна и същевременно така близка до нашата.
За мен "Гениалната приятелка" удари на по-лично ниво, защото се припознах в Елена и непрестанния й стремеж да се сравнява с най-добрата си приятелка. И за мен, както и за нея, ученето винаги е било любимо занимание, но никога не ми се е отдавало с такава лекота, колкото се отдаваше, например, на моя близка приятелка. Помня дългите, безсънни нощи на учене, когато се опитвах да я догоня, след като тя бе научила всичко за има-няма 30 минути. Нейните 30 минути се равняваха на мои 3 часа. Усещането за второстепенност във всичко, с което се захващах, до голяма степен остана с мен и продължава да се усеща много често в ежедневието ми, макар и вече да съм се научила да го игнорирам. Романът обаче ме накара да се замисля върху тези емоции на по-дълбоко ниво, както и до някаква степен обективно да разгледам отношенията на двете момичета, да преценя дали те са адекватни според собствените ми критерии и в крайна сметка да се успокоя. Успокоение, защото въпреки цялото съмнение в самата мен, знам, че не съм по-малко от когото и да било.
Има страшно много основателни причини да прочетете „Гениалната приятелка“... Ако не сте се затрогнали от емоционалните и морални битки на двете героини, нито пък от подчертаното значение на социалния аспект на романа, то може би ще ви спечелят многобройните второстепенни герои. Всеки съсед в квартала играе важна роля и носи различни качества, с които допълва и оцветява с още по-ярки багри тежката сивота на бедността в града. Премеждията и вълненията им не са пренебрегнати, въпреки че нямат главна роля. Прожекторът на Елена Феранте ги осветява и им дава заслуженото време, за да предадат уроците си и на заобикалящите ги герои, и на читателя.
И два плюса - ако „Гениалната приятелка“ не ви се стори достатъчна, има още три книги. Също и НВО сериал, който аз нямам търпение да изгледам, след като мина светкавично през цялата тетралогия.
Мисля, че Елена Феранте е огромно попадение в европейската литература. Подходих със скептицизъм, но можете да бъдете сигурни, че лека-полека ще прочета всичките й книги и това няма да е последното ревю за нейно произведение в блога ми. Надявам се тя да се окаже входа към богатството на литературата на стария континент, която отчаяно имам нужда да опозная.
За мен "Гениалната приятелка" удари на по-лично ниво, защото се припознах в Елена и непрестанния й стремеж да се сравнява с най-добрата си приятелка. И за мен, както и за нея, ученето винаги е било любимо занимание, но никога не ми се е отдавало с такава лекота, колкото се отдаваше, например, на моя близка приятелка. Помня дългите, безсънни нощи на учене, когато се опитвах да я догоня, след като тя бе научила всичко за има-няма 30 минути. Нейните 30 минути се равняваха на мои 3 часа. Усещането за второстепенност във всичко, с което се захващах, до голяма степен остана с мен и продължава да се усеща много често в ежедневието ми, макар и вече да съм се научила да го игнорирам. Романът обаче ме накара да се замисля върху тези емоции на по-дълбоко ниво, както и до някаква степен обективно да разгледам отношенията на двете момичета, да преценя дали те са адекватни според собствените ми критерии и в крайна сметка да се успокоя. Успокоение, защото въпреки цялото съмнение в самата мен, знам, че не съм по-малко от когото и да било.
Има страшно много основателни причини да прочетете „Гениалната приятелка“... Ако не сте се затрогнали от емоционалните и морални битки на двете героини, нито пък от подчертаното значение на социалния аспект на романа, то може би ще ви спечелят многобройните второстепенни герои. Всеки съсед в квартала играе важна роля и носи различни качества, с които допълва и оцветява с още по-ярки багри тежката сивота на бедността в града. Премеждията и вълненията им не са пренебрегнати, въпреки че нямат главна роля. Прожекторът на Елена Феранте ги осветява и им дава заслуженото време, за да предадат уроците си и на заобикалящите ги герои, и на читателя.
И два плюса - ако „Гениалната приятелка“ не ви се стори достатъчна, има още три книги. Също и НВО сериал, който аз нямам търпение да изгледам, след като мина светкавично през цялата тетралогия.
Мисля, че Елена Феранте е огромно попадение в европейската литература. Подходих със скептицизъм, но можете да бъдете сигурни, че лека-полека ще прочета всичките й книги и това няма да е последното ревю за нейно произведение в блога ми. Надявам се тя да се окаже входа към богатството на литературата на стария континент, която отчаяно имам нужда да опозная.
Прочетете още ревюта за „Гениалната приятелка“ тук: Аз Чета / Тази Книга
Последвайте книжния ми инстаграм: stormy.garden
Няма коментари:
Публикуване на коментар