събота, 21 август 2021 г.

Mid-Year Book Freak Out Tag 2021

   
Първата половина на 2021 година се оказа много подходяща за наваксване с пропуснатото през миналите четири години четене. Донякъде се дължи на факта, че най-накрая завърших един етап от образованието си и се оказах с малко повече свободно време от обикновено, донякъде на това, че най-сетне се преборих с reading slump-а, подгонил ме преди няколко месеца. Резултатът към днешна дата е 68 прочетени книги. В помощ се притече аудио форматът, благодарение на който изслушах много от заглавията в списъка, докато чистя, редя пъзел или гоблен. Успях и да препрочета някои любими книги. Естествено, новите заглавия са най-много, а сред тях се намират и нови любими.
    Не храня надежди останалите няколко месеца да са също толкова пълни откъм четене и затова с днешния пост искам да отбележа сама пред себе си малкото постижение в читателски план. Тагът, който избрах, се е появявал и друг път в блога, пък и със сигурност ще го познаете - любим е на много блогъри и ютубъри по това време на годината. Каня всички ви да го направите, ако имате желание да съставите кратка равносметка за прочетените през изминалите няколко месеца книги!
1. Най–добрата книга, която си прочел/а досега през 2021 г.
   През изминалите шест месеца дадох доста повече пет звезди, отколкото очаквах, но сред всички тях изпъкват две наистина, наистина добри заглавия. Първото е "Фермата на животните" от Джордж Оруел (абсолютно разтърсващ портрет на обществото през годините, който ще продължи да бъде актуален, докато свят светува), а второто - "Лабиринтът на духовете" от Карлос Руис Сафон, последната книга от тетралогията му за Гробището на забравените книги (макар и да не ми е любимата част заради прекаления си обем и леко объркващи и постоянно преплитащи се сюжетни линии, не мога да отрека литературното му значение. Фантастичен завършек на незабравима история е!)

2. Най–доброто продължение, което си чел/а досега през 2021 г.
    Отново трябва да кажа "Лабиринтът на духовете". За малко разнообразие добавям и "Благословени" от Цветелина Владимирова. Едва тази година стигнах до трилогията ѝ и останах искрено очарована от нивото на историята, което, макар и да напомня опасно много на "Академия за вампири" и други романи от този жанр, е искрица надежда с големи мащаби за съвременната българска тийн/YA литература.

3. Новоиздадени книги, които искаш да прочетеш, но все още не си
    Списъкът е мнооооого дълъг. Сред приоритетите ми са: "Любов като на кино" от  Рейчъл Уинтърс, "Удавниците" от Дженифър Макмеън, "В тъмното всички сме еднакви" от Джулия Хибърлин и "Лъжите, които изрече" от Хариет Тайс. Не съм сигурна дали ще ги огрее тази година обаче, тъй като съм се заела с отговорната задача първо да разчистя изостаналите непрочетени книги от библиотеката вкъщи, преди да продължа с купуването на нови.

4. Най–желани предстоящи издания през втората половина на годината
     "Punk 57" от Пенелъпи Дъглас (не съм сигурна дали тя ще бъде издадена до края на тази година, въпреки че присъства в списъка на изд. Сиела с предстоящи заглавия), "Пепел в снега" от Рута Сепетис и "Последната мисис Периш" от Лив Константин - за тези три съм развълнувана, но не следя чак толкова изкъсо издателските планове, така че излизането на нови книги обикновено е изненада и списъкът с желания се трупа постепенно.

5. Най–голямо разочарование
    С риск да си навлека неодобрителни погледи - "Жестокият принц" от Холи Блек. Не се разбрахме нито с героите, нито със сюжета. До някаква степен хвърлям вината на прочита (слушах я като аудиокнига и още в началото не се почувствах привлечена към историята), до някаква - на собствената си непоносимост към фентъзи жанра в последно време. Все повече и повече обмислям повторно четене, но този път на хартиен носител. Странно ми е как има толкова много фенове, а аз не виждам нищо специално.

6. Най–голяма изненада
    Най-голямата изненада за мен беше "Аура" на Карлос Фуентес. Споменавала съм книгата набързо в преден пост, но все пак ще повторя, че става въпрос за съвсем кратък роман, който проследява бързото, но искрено влюбване на Фелипе и Аура в дом, от чиито стени сякаш струи зло. Младият мъж не може да пренебрегне странната динамика между Аура и възрастната ѝ леля, но в момента, в който завесите се вдигат и той се озовава лице в лице с истината, връщане назад няма.

7. Любим нов автор (с дебютна книга или нов за теб)
    Отдадох се на яко четене на guilty pleasure книжки след завършването на бакалавърската си степен. На рафтовете с романтика намерих Л. Дж. Шен. За книгите ѝ има страшно много противоречиви мнения и моето се намира някъде по средата, въпреки че давам именно нейното име в категорията с нови любимци. Романтичните връзки между героите ѝ са по-скоро неприятни и нездравословни, проблематични дори, но цялостно книгите са много динамични и драматични по един задоволяващ читателските очаквания начин. От Л. Дж. Шен засега съм прочела "Вишъс", "Крадецът на целувки", "Красиво безразсъдскво" и "В случай на чудо".
8. Нов герой, по когото си падаш
    С две ръце -  Хенри от "Невидимият живот на Ади Лару". Искам човек като него в живота си. Чисто визуално ми се струва привлекателен, но стане ли дума за характера му... just take my money.

9. Най–нов любим герой 
    Отговорът по този параграф се припокрива с горния - Хенри от "Невидимият живот на Ади Лару". Хенри е събирателен образ на всички прекрасни мъжки герои, в които съм се влюбвала през годините, а също и човек, по който бих си паднала в истинския живот. 

10. Книга, която те е разплакала 
    Няма такава. Очаквах "Ади Лару" да ме разчувства достатъчно, но не се случи. Най-близко до рев съм била в края на частите на "Хари Потър", които успях да препрочета в аудио формат. Музичката, с която завършва всяка част, натиска някакво бутонче в мозъка ми и сълзичките ми са на ееееей толкова да текнат.

11. Книга, която те е зарадвала
    "Тайните убежища" от  Жером Лубри. Хареса ми и ме зарадва толкова, че я препоръчах на половината си приятели (някои даже си я купиха и прочетоха!). Останалите могат да я чакат за Коледа. Като се връщам назад, по-ясно виждам клишетата и подсказките за развръзката на романа и следователно подкрепям голяма част от критиките, които се появиха в интернет. Това обаче не отменя факта, че докато я четях, а и след като я прочетох, се вълнувах страшно много.

12. Любима книга, превърната във филм, който си гледал/а тази година
     В момента не мога да се сетя за филм по книга, която съм чела предварително. Все пак трябва да спомена The woman in the window (през по-голямата част от филма бях много объркана, но краят ме накара да оценя високо продукцията като цяло и да се замисля дали не е време да прочета и книгата) и "Ребека" (един от най-любимите ми филми на всички времена - фантастичен, феноменален, изумителен, произведение на изкуството!). От друга страна, планирам да гледам сериалите по две книги, които прочетох не много отдавна - "Нормални хора" и "Малки пожари навсякъде".

13. Любимо ревю, което си написал/а досега през годината
     Тази година в блога не ми върви много-много на ревюта. От малкото, което написах, най си харесвам поста за книгите на Сюзън Елизабет Филипс (кликнете тук, за да го прочетете) и последното публикувано ревю за "Тайният живот на Ади Лару" - за него реших да сменя формата и го писах паралелно с четенето, за да пиша моментни и емоционални ъпдейти на частите, които са ме впечатлили най-много (кликнете тук, за да го прочетете).

Няма коментари:

Публикуване на коментар