неделя, 18 октомври 2015 г.

Твърди vs меки корици

Дискусията "меки срещу твърди корици" не е нещо ново в книжните среди, също така скоро няма да бъде завършена. Всеки човек има лично предпочитание, за това реших да се включа в обсъждането с този пост, излагайки според мен положителните и отрицателните страни на двата формата.
В България съвременни книги с твърди корици почти не се издават, за съжаление - тази чест остава за класическите произведения, колекционерски издания и от време на време някои по-луксозни книжки, които не могат да минат само с меки корици. Също не говорим за една книга, напечатана по двата начина. Именно поради тази причина не мога да преценя реалистично към коя от двете страни клоня аз.
Но ако предположим, че на пазара се предлагат и двете и мога да избирам между мека и твърда корица на всяка една книга, която пожелая, то по-скоро бих избрала първия вид. 
Да, твърдите корици запазват книгата, изглеждат великолепно подредени една до друга на библиотеката, няма шанс ръбчетата да се измачкат, нито пък да се скъса, даже може да си има
разделителче за страничките. Но тежи, при това много, а това е огромен минус за хората като мен, които имат навика да мъкнат книги в училище дори когато имат осем часа училище на ден, носят екип за физическо и десетина учебника. Струват много повече от меките корици. Значително по-големи са от тях. И хартиените корици (dust jacket), с които се продават някои издания, правят книгата красива, но когато се отвори за четене се мачка, шумка и пречи. Когато искаш да легнеш и да четеш, положението става доста неудобно.
Колкото до меките корици - да, мачкат се, има вероятност да се скъсат, форматите на книгите от различни издателства са различни и не изглеждат прегледно на библиотеката, но с това май се изчерпват негативните им страни, поне за мен.
По-евтини са - подробност от изключителна важност, след като все още съм ученичка и стипендията ми не стига за всяка една книга, която искам да си купя. Само това качество би ми било достатъчно да се обърна към този тип. В крайна сметка ми се струва безсмислено да вложа много пари в книга, чието съдържание е абсолютно същото като това на по-евтиния вариант. Имайки в предвид и това, че тя може би няма да ми хареса - доводите ми са напълно достатъчни.
Много по-лесни са за четене - както и да лежа или седя, мога да чета съвсем спокойно, без да ме болят ръцете, защото съм държала килограм и половина над главата си две минути. Ако всичките ми книги бяха с твърди корици, сигурно до сега рафтовете ми щяха да са се скършили на две.
Форматът и тежестта им са перфектни и за раницата ми - винаги мога да намеря малко местенце за книгата, която чета в момента. Заемат много по-малко място на библиотеката, в сравнение с твърдите корици, и това ми позволява да побирам повече на един рафт. Като човек с малко пространство съм изключително щастлива.
За сгъването на ръбчетата пък вече е намерено и решение - дрешки за книжки! Продават се навсякъде, в интернет, всякакви разновидности от материали, щампи, даже ръчно рисувани картинки. Не са и трудни за правене - много готин DIY проект за уикенда.

И след всичко написано мога да кажа, че аз съм човек на книгите с меки корици! В този момент са ми по-удобни и достъпи, но въпреки това не бих се лишила от красиво, луксозно издание с твърди корици на някоя книга, която ми е страшно любима, и искам да запазя за по-дълго време в перфектно състояние. 
Какво е вашето мнение по темата? Кои бихте предпочели? 

Няма коментари:

Публикуване на коментар