четвъртък, 31 декември 2015 г.

Книжна равносметка - 2015

Миналата година по това време смело и страшно гордо заявих, че 2014 бе най-силната ми година откъм книги. Сега, 12 месеца по-късно, с още по-голямо щастие казвам, че разбих собствените си рекорди и доказах на себе си, че съм способна да се справя с плановете си, като завърших цели 89 книги! 
Бройката е много по-голяма от първоначално планираната. Идеята бе да завърша само 45 заглавия през 2015, но около май може би вече бях преминала тази бройка и промених предизвикателството си в Goodreads на 80. Тоест в момента съм го изпълнила на 111%. Освен него в началото на вече миналата година си бях поставила като цел да завърша поне половината от предизвикателството за стоте книги, в които те се отмятат по категории. Следвах го само няколко месеца, но след това се предадох и продължих да чета каквото ми харесва без да се притеснявам. Същото се отнася и за условието, което си поставих - на всеки пет прочетени книги да си купувам една. Можете да се досетите, че това не се случи, особено покрай панаирите в София. 
Истина - тези неща ги считам за провал, но от друга страна се оправдавам, защото да се придържаш към толкова много параграфи, докато едновременно с това се съобразяваш със странични училищни програми, курсове и така нататък, е мисия невъзможно.
За сметка на всичко това много нови неща, свързани с книгите и четенето, се случиха - много успехи. Най-важното от които - започнах съвместна работа с няколко от големите български издателства, които често ми изпращат копия за ревю! Благодарна съм за изключителната възможност и доверие на хората, които се съгласиха с предложението ми и които предложиха сами! Ще се постарая през идната година да съм още по-стегната в изпълнението на задълженията си!
Блогът ми отбеляза и рекордна посещаемост, за което трябва да благодаря на вас, читателите! Надявам се в бъдеще да не ви разочаровам и да продължавате да четете! Горното обещание се отнася и за вас!
Сега ще повторя нещо, което направих в миналогодишната книжна равносметка - ще направя списък с всички четива, до които успях да се докосна, а след това и кратък списък с най-любимите ми книги и причините. 
"Аутсайдерът" от Маркъс Зюсак
"Да остана ли?" от Гейл Форман
"Къде беше?" от Гейл Форман
"Звезди за Лола" от Стефъни Пъркинс
"Да се биеш с Рубен Улф" от Маркъс Зюсак
"Подборът" от Али Конди
"Разбий ме" от Тахара Мафи
"Рубиненочервено" от Керстин Гир
"Дядо Горио" от Балзак
"Сапфиреносиньо" от Керстин Гир
"Лъвът, вещицата и дрешника" от К. С. Луис
"Елинор и Парк" от Рейнбоу Роуъл
"Хари Потър и Философският камък"от Дж. К. Роулинг
"Хари Потър и Стаята на тайните"от Дж. К. Роулинг
"Хари Потър и затворникът от Азкабан"от Дж. К. Роулинг
"Хари Потър и Огненият бокал"от Дж. К. Роулинг
"Списъкът на омразата" от Дженифър Браун
"Смарагдовозелено" от Керстин Гир
"Хари Потър и Орденът на феникса"от Дж. К. Роулинг
"Тристан и Изолда"
"Хари Потър и Нечистокръвният принц"от Дж. К. Роулинг
"Хари Потър и Даровете на смъртта" от Дж. К. Роулинг
"Ние, лъжците" от Е. Локхарт
"Жената в черно" от Сюзан Хил
"Приказките на барда Бийдъл" от Дж. К. Роулинг
"История славянобългарска" от Паисий Хилендарски
"Къде си, Бернадет" от Мария Семпъл
"Аз бях тук" от Гейл Форман
"Разнищи ме" от Тахара Мафи
"Животът, какъвто го познавахме" от Сюзан Бет Пфефър
"Когато кучетата плачат" от Маркъс Зюсак
"Стъкленият трон" от Сара Дж. Маас
"Полу лош" от Сали Грийн
"Светлината, която не виждаме" от Антъни Доър
"Полу див" от Сали Гийн
"Death note", първа част
"Нощният цирк" от Ерин Моргенстърн
"Обсебена от теб" от Силвия Дей
"Писма до мъртвите с любов" от Ава Дилийра
"Наследницата" от Кийра Кас
"Онова лято" от Лорън Уилиг
"Кралицата на Тиърлинг" от Ерика Йохансен
"Друговремец" от Диана Габалдон
"Всички наши места" от Дженифър Нивън
"Гераците" от Елин Пелин
"Възпламени ме" от Тахара Мафи
"Рисунка за Айла" от Стефъни Пъркинс
"Лесна" от Тамара Уебър
"Красива тайна" от Кристина Лорън
"Wallbanger" от Алис Клейтън
"Гондолата на времето" от Ева Фьолер
"Академия за вампири" от Ришел Мийд
"Десет малки негърчета" от Агата Кристи
"Girl online" от Зоуи Съг
"Чичовци" от Иван Вазов
"Не пускай ножа" от Патрик Нес
"Тайният дневник на Лора Палмър"
"Death note", втора част
"Окончателна директива" от Джеймс Дашнър
"Похитителят на мълнии" от Рик Риърдън
"Убийствена жега" от Ричард Касъл
"Морето на чудовищата" от Рик Риърдън
"In real life" от Cory Doctorow и Jen Wang
"Жътварят" от Тери Пратчет
"Бай Ганьо" от Алеко Константинов
"До Чикаго и назад" от Алеко Константинов
"Смъртта на мистър Морли" от Агата Кристи
"Момичето от влака" от Паула Хоукинс
"Островът на изгубените" от Мелиса де ла Круз
"Проклятието на титана" от Рик Риърдън
"Фенка" от Рейнбоу Роуъл
Поезия и публицистика от Христо Ботев
"To All the Boys I've Loved Before" от Jenny Han
"Под игото" от Иван Вазов
"Фалшивият принц" от Дженифър Нилсен
"Принцесата, разбойникът и фермерското момче" от Александра Бракен
"Седем години копнеж" от Силвия Дей
"Градът на гладните" от Рансъм Ригс
"Обетът" от Карина Хали
"Хари Потър и Философският камък", илюстрирано издание от Дж. К. Роулинг и Джим Кей
"Алена кралица" от Виктория Айвярд
"Среднощна корона" от Сара Дж. Маас
"Ключът за Блекторн" от Кевин Сендс
"Отровни думи" от Майте Каранса
"Магнус Чейс и Боговете на Асгард" от Рик Риърдън
"451 градуса по Фаренхайт" от Рей Бредбъри
"Огнената наследница" от Сара Дж. Маас
"Битката за лабиринта" от Рик Риърдън
"Игра на тронове" от Джордж Р. Р. Мартин

Миналата година бях щастлива от прочетените 77 книги и си пожелах през следващата да мина този рекорд. Така и стана. Но ще продължа тази новосформирала се традиция и отново ще отправя пожелание към себе си 2016 година да е по-успешна от 2015, въпреки предстоящите изпити, училище и съпътстващи неволи. Защото ако научих нещо от цялото четене и опити за надминаване, е че бездействието е породено от липсата на мотивация. А идеята да надминеш нещо, да завършиш предизвикателство и прочее, ти дава всичко необходимо, за да го сториш наистина. 
Сега нека изредя някои от любимите си романи, заедно с причините. 
"Елинор и Парк" от Рейнбоу Роуъл е първата книга от тази година, която спечели сърцето ми и не го напусна както повечето прочетени. Също така тя е и книгата с най-любимото ми ревю - него можете да прочетете тук. Влюбена съм в историята, героите, простотата на разказвача, но и силните чувства, които поражда у читателя. 
"Друговремец" от Диана Габалдон. Ако четете блога ми от известно време сигурно знаете, че заглавието на тази книга или името на някой герой задължително се появяват поне веднъж във всеки таг пост, който правя. Много ми се иска да кажа, че е любимият ми рома - няма да излъжа, но някак си не ми се иска да ги класирам. Затова ще ви кажа, че въпреки масивността му, трябва да бъде прочетен. А ако не ви се чете - приветствам ви да гледате сериала, сниман с изключителна точност по първоначалния източник. (Май това е единствената екранизация, която ще подкрепя по този начин, за която ще ви кажа, че можете да гледате без да сте чели книгата. Може би и "Игрите", но да не навлизаме в друга тема...). Тук можете да прочетете пост с причини да се обърнете към "Друговремец"/ревю на книгата.
"Момичето от влака" от Паула Хоукинс е друг роман, който ми направи огромно впечатление и още с първите си страници ме накара да се замисля за навлизане в този жанр. Сюжетната линия на книгата е необикновена и вълнуваща през цялото време, дори и да не се случва нищо конкретно. Ако желаете да разберете повече, кликнете тук
"Алена кралица" от Виктория Айвярд, която предизвика коренно различни мнения у читателите, стана една от любимите ми. Принципно съм читател, който се наслаждава на думите, историята и героите, и ако не искам да се замислям за евентуалната развръзка, не го правя. Може би ако се бях постарала щях да разгадая обрата тук - този, който накара много почитатели на жанра да оценят книгата изключително ниско. Но остана изненада. Няма да отричам, че Айвярд е взела оттук-оттам идеи и оригиналността е по-малко от всичко останало, обаче за сметка на това го е представила привлекателно, с интересни герои и моменти, в които сърцето ти започва да препуска заради съдбата на някой персонаж. Ревю за "Алена кралица" можете да прочетете тук
"Под игото" от Иван Вазов. Класика, която задължително трябва да присъства в този списък. Прочетох оригиналната версия на романа и се влюбих. Преди това бях от онези деца, които повтарят с раздразнение, че това е най-скучната книга, но реших да се преборя със себе си и да отделя време за аудио версията, след това и хартиената. И... Сега моля всеки, който ми каже нещо лошо, да отдели ден-два за тези 500 страници и да се опита да намери десетките различни характери, да оцени съдбите на тези българи и да осъзнае, че това е била действителността по онова време.
"Всички наши места" от Дженифър Нивън е последният роман в скромната ми класация. Със сигурност сте се докоснали или сте забелязали промо кампанията за книгата, която бе плъзнала навсякъде след излизането ѝ. Обикновено това нещо би ме подразнило, но този път с радост се включих, пишейки ревю, защото проблемите, заложени в историята на Финч и Вайълет трябва да бъдат разпространени из обществото, всеки трябва да има идея и да помага с каквото може.

Миналата година написах накратко и книгите, които очаквам с най-голямо нетърпение, но този път ще си направя удоволствието да напиша отделен пост, съсредоточен върху темата кои заглавия искам да видя на българския пазар през 2016-та.
В края на дадена година се чувствам длъжна да дам обещание на себе си - нещо малко, което да ме мотивира и някак си да обединява заниманията ми. Този път изборът беше лесен - не изпитах нужда да имам бурканче с категории или подобни неща, за да реша, че 2016-та ще бъде посветена на класически романи! Изключително, изключително много искам да се върна десетилетия и столетия назад, да чета книги за проблемите, които са вълнували тогавашните поколения, за опозная историята, за се докосна до други стилове и пластове на литературата. Най-вече да изляза от зоната си на комфорт - тийн/съвременните романи. Смятам, че моментът за това е идеален.
Тазгодишното ми предизвикателство в Goodreads ще започне със 70 книги. Както вече споменах, нямам никаква идея как ще протекат следващите месеци. Сигурно ще ги надмина, винаги надминавам зададени брой - вероятно отново ще разчитам на лятната ваканция и всички съпътстващи почивките маратони. Искам да внеса някаква интересна нотка към това. Ще се опитам да се водя и по това кратичко предизвикателство, което вчера съвсем случайно изскочи на стената ми във фейсбук. Категориите съответстват на няколко от миналогодишното предизвикателство за 100 книги, но това ми харесва повече - от една страна не те притиска, а от друга знам, че ще чета такива книги и шансът да го приключа успешно е много голям.

Благодарна съм за изминалата 2015 - беше успешна във всяко едно отношение. Без съмнение имаше спънки, но именно те ме накараха да търся начини за разрешаването им и след това да продължа да вървя още по-силна. Пожелавам на себе си и на всеки един от вас, четящите, следващите 365 дни да са изпълнени с преживявания, положителна емоция, мотивация и вдъхновение! Направете 2016 най-хубавата година в живота си досега! 

Няма коментари:

Публикуване на коментар